.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شاليكاران مازندراني همچنان نگران فروش محصولات

با برداشت اولين خوشه‌هاي زرين شالي، برنج نو مازندران در راه بازار است و در اين راستا شاليكاران استان از هم‌اكنون خواستار نظارت بر بازار عرضه و فروش اين محصول راهبردي هستند تا دست واسطه‌ها كوتاه شود.

به گزارش شمال نیوز ،شماري از شاليكاران مازندران روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا اعلام كردند: امسال علاوه براينكه هزينه‌هاي توليد افزايش قابل توجهي نسبت به سال‌هاي پيش داشته، نوسانات قيمت برنج نيز به عاملي براي نگراني كشاورزان از وضعيت بازار تبديل شده است.

آنان اظهار مي‌دارند: توليد برنج امسال به دليل خشكسالي همراه با دغدغه بود و افزايش هزينه‌ها را نيز نسبت به سال قبل در پي داشت.

در چنين شرايطي انتظار كشاورزان از مسوولان بازرگاني، نظارت بيشتر بر بازار ونظم دادن به آن است.

شاليكاران معتقدند: امسال درحاليكه كشاورزان مشغول به كشت و كار بودند، سودجويان و برخي دلالان با سوء‌استفاده از خبرهاي مربوط به خشكسالي در داخل كشور و مسايل جهاني مربوط به توليد و بازار بين‌المللي برنج، قيمت اين محصول را به چند برابر افزايش دادند به طوريكه برنج در اوايل ارديبهشت امسال تا ‪ ۵۰‬هزار ريال در هر كيلوگرم در بازار عرضه شد.

به گفته شاليكاران مازندران دراين حال كه سود هنگفتي بابت افزايش چشمگير قيمت برنج به جيب واسطه‌ها سرازيرشد ، گراني و نوسانات قيمت برنج به نام كشاورزان تمام شد، حال آنكه كشاورز درزمان بحران اصولا برنجي براي عرضه در اختيار نداشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين درحاليست كه پيش ازاين برخي كارشناسان خبره بازار برنج اعلام كرده بودند كه بزرگ جلوه دادن مسايل خشكسالي، از برنامه‌ريزي‌هاي كشورهاي صادركننده در راستاي عدم صادرات برنج،افزايش جهاني قيمت اين كالا بوده است و دراين ميان حذف كالابرگ برنج از سبد خانواده‌نيز عامل ديگري براي افزايش قيمت برنج و كاهش غيرعادي عرضه آن شد.

يكي از كشاورزان بابلي با تاكيد بر اينكه امسال هزينه كشت برنج به نسبت بالا بود به طوريكه براي يك روز دستمزد كارگر ‪ ۲۷۰‬هزار ريال پرداخت شده است، گفت: بگذاريد كشاورز مازندران در زميني كه ارزش زيادي پيدا كرده به كشت و كار ادامه بدهد، پس قيمت مناسب محصول كشاورز در سال جاري بسيار حايز اهميت در ادامه كشت است.

"رستم آهنگركاني" از بخش لاله‌آباد به شان و جايگاه كشاورز مازندران اشاره كرد و گفت: به دليل خشكسالي كشت ارقام محلي برنج به خصوص " طارم" كشت غالب برنج بوده است و از آنجايي كه دولت براي اين رقم نرخ پايه خريد تضميني را اعلام نمي‌كند، لازم است تا مسوولان ارشد استان به خصوص بازرگاني بر روند عرضه اين محصول نظارت دوچنداني داشته باشند.

وي گفت: اين رقم در دو ماه گذشته تا مبلغ پنجاه هزار ريال در هر كيلو گرم خريدو فروش شده است اما انتظار شاليكاران اين است قيمت اين رقم زير ‪ ۲۰‬هزار ريال نرسد تا هم براي توليدكننده و مصرف‌كننده به صرفه باشد.

بنابراين گزارش در حالي كه اولين درو شالي برنج مازندران كه در روستاي تيركلا بابل سه روز گذشته انجام شده است ،قيمت برنج طارم به نسبت سه هفته گذشته كاهش يافته و اكنون به كيلويي ‪ ۲۲‬هزار ريال رسيده است.

اكنون برنج‌هاي پارسال از نوع طارم با قيمت ‪ ۲۱‬تا ‪ ۲۲‬هزار ريال عرضه مي‌شود.

"احمد قرباني" از شاليكوبي‌داران بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت : با توجه به نرخ مصوب و تعيين شده برنج توسط هيات دولت به نظر مي‌رسد برنج "طارم محلي"كه كشت غالب كشاورزان در سال جاري است، كمتر از ‪ ۲۰‬هزار ريال در هر كيلوگرم نشود.

وي عمده‌ترين دليل كاهش قيمت برنج را كاهش تقاضا عنوان كرد و افزود:
مشتريان منتظر برنج نو هستند.

امسال با تاكيد مسوولان جهاد كشاورزي، ‪ ۱۱۴‬هزار هكتار ازاراضي مازندران زير كشت ارقام كم محصول نظير "طارم محلي" كه زودرس بوده و نياز به آب كمتري دارد، رفته است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران وضعيت شاليزارهاي برنج را در سال زراعي جاري مطلوب ارزيابي كرد و گفت: كاهش توليد برنج نخواهيم داشت.

"عنايت الله تورنگ" گفت: به رغم خشكسالي و كم‌آبي، عملكرد محصول در واحد سطح مطلوب است.

وي به مديريت مزرعه، آب و آببندانها اشاره كرد و گفت: امسال يك ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار تن شلتوك از اراضي شاليزاري مازندران توليد خواهد شد.

وي با بيان اينكه ‪ ۱۱۴‬هزار هكتار از اراضي شاليزاري مازندران زير كشت ارقام محلي زودرس رفته است، ادامه داد: هرچند خشكسالي چهار هزار و ‪۶۰۰‬ هكتار از اراضي مازندران را از چرخه توليد برنج خارج كرده است، اما توليد كمتر از سال زراعي گذشته نخواهد بود.

تورنگ تصريح كرد: مازندران ‪ ۴۲‬درصد برنج كشور راتوليد مي‌كند و جاي نگراني از اين بابت كه با كاهش توليد مواجه شويم، نيست.

رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران هزينه توليد برنج در استان را به نسبت پارسال بيشتر دانست و گفت: كشاورزان نيازمند حمايت در بازار فروش هستند.

هيات وزيران نرخ‌هاي خريد تضميني برنج فجر، خزر و ارقام مشابه را ‪۱۱‬ هزار ريال ، برنج سپيد رود را ‪۱۲‬هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال ، برنج ندا و نعمت را ‪۹‬هزار و ‪ ۲۰۰‬ريال و برنج آمل - چرام و ارقام مشابه را هفت هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال در هر كيلو گرم اعلام كرده است.

مازندران داراي ‪ ۲۴۰‬هزار هكتار اراضي شاليزاري است كه سالانه با توليد يك ميليون و‪ ۳۵۰‬هزار تن شلتوك برابر با حدود ‪ ۹۰۰‬هزارتن برنج سفيد، ‪۴۴‬ درصد برنج كشور را تامين مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.54 seconds.